Pages

Wednesday 25 July 2012

pantang tak berapa nak larang

Assalamualaikum kawang-kawang heheh aku habaq baik alhamdulillah *tetiba* eh lupa, kena tanya ampa dulu. apa habaq ? haha sebelum terlambat, aku nak ucapkan selamat menyambut bulan puasa Ramadhan Al-Mubarak. marhaban ya Ramadhan. bulan yang ditunggu-tunggu oleh sekalian umat Islam. bulan yang penuh barakah inshaAllah bersama-samalah kita mencari keredhaan-Nya. tingkatkan ibadah, kurangkan juadah. tu yg penting ya.

yaaa kali nie bukan aku nak cakap pasal bulan Ramadhan. sebab rasanya ramai yg dah update pasal bulan Ramadhan nie. bila sebut Ramadhan jer, diharapkan kawang-kawang semua beringat ttg ibadah lebih drpd beringat ttg juadah ye hahaha mentang2 ada bazaar tiap2 petang, kemaennn lg kawang-kawang kitew nie, upload gambaq kat fesbuk. haishhh sabo jelah haha

kali nie aku nak share tentangggggggg pepatah2 ataupun pantang larang orang tua2 yang kadang2 bila difikirkan tang mana logiknya, aku pun taktau. lawak lagi ada. jom tengok antara pantang larang orang2 tua nih beserta komen hahaha tak puas hati nie hemmmm :P

pantang larang 1
*makan kerak nasi*
"jangan dok makan laa kerak nasik tuh. tak elok. hang tu anak dara. dok makan kerak nasi, nanti bertambah2 pemalas."
komen : apa kena mengena kerak nasik dgn pemalas ? kalau nak kata makan kerak nasik nnt jd keras mcm jantan, logik lah jugak. bleh aku pi bg kerak nasik kat laki2 yang agak2 kesotongan sikit wakakaka


pantang larang 2
*masak sambil menyanyi*
"haaa elok la tuuu masuk dapoq, masak. smbil2 tu menyanyi. haihhh dpat menantu orang tua laaa aku nie nnt" *facepalm*
komen : mcm mana depa bleh tau jodoh anak depa tu org tua ? awai2 dah bleh predict ka ? tudiaaaa. kalau mcm tu, yg hobi menyanyi kat dapoq semua jodoh org tua. ish3

pantang larang 3
*buka payung dalam rumah*
"heshhh toksah dok bukak payung dalam rumah ! satgi kilat sambaq habih rentung semua. tutup tutup !"
komen : pakai payung dlm rumah bukan boleh selindung dr kilat ka ? hehehehe tak eh ? =.="

pantang larang 4
*malam-malam bersiul*
"nie sapa ajaq bersiul malam2 nie? nak tengok ulaq mai masuk ghumah ka ? hah ?"
komen : aku rasa bersiul tu bukan waktu malam ja tak boleh. waktu siang pun sama. bersiul kan tak elok. bukan nak mengundang ulaq ka kambing ka -.-

pantang larang 5
*pindah tempat makan*
"makan satu tempat ja. toksah nak pindah2. sat dok sana, sat dok sini. satgi kahwin ramai"
komen : best apa kahwin ramai wakakaka weh kalau pompuan yg dok pindah2 tempat makan, bleh kahwin ramai gak ka ? laki pun paling ramai 4 jaaa. kalau nak lebih, cerai dulu kah3

pantang larang 6
*duduk atas bantal*
"hish bangun bangun ! nie sapa ajaq dok ataih bantai nie. satgi bisoi habih punggung tu. ketegaq sungguh!"
komen : takdak tempat lain ka nak bisoi ? =.="

pantang larang 7
*potong kuku waktu malam*
"jangan potong kuku waktu malam, nnt mampuih cepat"
komen : ajal dan maut di tangan Allah. bukan lepas potong kuku malam-malam. haiyaaa

tenenetenenenenet tenetttttttt. weh ckop2 dulu. ang tau dak pasaipa aku tetiba nak buat mcm nie ? hehehe pasai aku kena tegoq la hahahaha tp yg atas2 nie semua dah biasa dah aku dengaq. cuma tadi, masa nak makan tomyam, aku ingat nak makan teruih ja dr periuk hahahaha sbb tomyam tu tinggal sikit gila. nak ratah camtu ja, malas nak amik mangkuk. huhu pastu kena tegoq. "anak dara takleh makan dlm periuk" haaaa mcm tu. kenapa weh? huhu aku taktau plak. dok tanya kat org lain, depa kata nnt muka buruk lah, periuk ada kesan negatif lah sbb dah dipanaskan. bla bla bla.

yang muka buruk tu takleh bla. buruk mcm punggung periuk katanya hahahahah kesiannn negro2 tuh. agaknya makan direct dr periuk lah kot nohh wakakaka mungkin mmg tak elok kot nohh. haihhh mana logiknya aku taktau la weh. tapi ada lah sesetengah pantang larang tu boleh diterima. dan aku percaya masih ada org2 tua yg mengamalkan semua pantang larang nie. bg aku, selagi benda tu tak elok, apa salahnya kita jauhkan kan. lagipun, org2 tua nie makan garam dulu dr kita. depa lebih byk pengalaman dr kita :) seb bek tak dpt darah tinggi ja makan garam lebih wakakaka

skunk dah dkat 2.30 pagi. aku tak tau laa semenjak dua menjak nie, waktu tidoq aku dah terbalik. huhu tak ckop tidoq semua ada. haihhh esok ingat nak pi wat medical cekap. tengoklah kalau aku tak ngantok. tadi dok makan asam dgn limau, aku rasa kalau buat ujian air kencing nie, terkejut habih dokto hahahahah k ar weh, thanks nohhh sudi baca. semoga Allah berkati ampa semua, inshaAllah. puasa jangan tak puasa. tak puasa, tak dpt dwet raya hehehe assalamualaikum :))

P/S : tenenenenettnenenenettt jap aku nak jiwang. hehe aku tak kisah ang taknak mesej aku hari-hari sekalipun. sebulan sekali pun aku terima. asalkan aku tau, ang still ingat kat aku. ada jodoh, ada lah. mai UPM nnt, bleh laaa planning2 hahahaha kbye :P

No comments:

Post a Comment