Pages

Wednesday 31 October 2012

Why I Love Twitter


"lol I can't leave twitter -____-" - H.A

nampak tweet nie smlm tetiba rasa teringin nak update. kenapa orang lebih suka twitter dr facebook ? mungkin tak semua yang sehaluan dgn aku, tapi nie pendapat aku secara peribadi laa. kalau salah jangan plak mai UKM nak serang aku.

aku lagi suka twitter dr facebook. sejak timeline facebook terpaksa digunakan tanpa kerelaan, hasil sistem pemerintahan Mark Jualburger, aku dah mula rasa rimas dgn facebook. rasa ... rimas lah. rimas dengan timeline yang ... agak serabut. dan yang paling tak best, org boleh stalk status2 kita masa zaman jahiliah mula2 buat facebook dulu -_____-"

aku boleh stalk korang, korang jangan stalk aku. *amaran*

*cepat2 delete status pertama dulu-dulu -___-*

kenapa aku suka twitter ? sebab ...

1) twitter ada retweet - f(x) : mcm share kat org lain. retweet nie ada dua, satu manual, satu automatik. yang manual selalunya org guna utk yang private tweet diorang, ataupun nak tambah komen2 bernas kat depan tweet org lain. ataupun gedik nak RT manual sebab nak peroleh retweet dr org lain. ibarat lembu punya susu, sapi dapat nama. kekeke jangan marah ~

2) twitter ada favourite - f(x) : mcm like kalau kat facebook. aku akan favourite tweet org kalau aku malas nak reply dah hahaha *jujur* ataupun aku favourite tweet org sebab aku nak benda tu aku sorg je tau hehe unless kalau kau stalk favourites aku laaa. kompem2 kau pun tau kan =.= sbb kalau RT, semua org nampak. and RT akan tenggelam lama2 dgn tweet2 kita sekaligus. kalau favourite ? kita boleh cari balik :)

3) twitter ada macam2 jenis tweet - kalau dulu, kau nak cari ayat2 cinta, kau cari kat google, kat blog, kat tumblr atau kat mana2 lah. sekarang, kau takyah susah2 nak bukak banyak2 tab. kau bukak twitter je. kompem ade org RT mcm2 jenis ayat. cinta ada, sedih ada, heartbroken ada, lawak bodoh ada, lawak gila ayam ada, ayat bajet tau ada, ayat bajet tweetfamous pun ada ! uppsss 

4) twitter punya timeline - memang sentiasa bergerak. down down down ~ walaupun kau tak tweet, akan ada org lain yg tweet, serta retweet. dan semua tweet2 tu akan memenuhi timeline korang :) unless kalau kau tak follow sesape -___- kalau following kau kosong, followers kau beribu pastu kau nak kata TL kau bosan, mmg mintak kaki.

5) twitter punya design - dulu twitter hanya boleh tukar2 background. okay la kan, dr facebook yang sentiasa putih biru tu jer. sekarang twitter dah upgrade sikit, siap ada header lagi. haaa boleh tukaq2. twitcon pun senang jugak laa nak tukar skrg. berbanding waktu dulu2, nak upload twitcon punya laa susah. last2 tinggal telur. haha

6) twitter ada apps yang paling aku suka - tweetdeck. hehehe tweetdeck nie bagus sebab TL bergerak sendiri. automatik. kalau pakai web, kena tekan. kalau lambat, nnt lappy heng. ohh tu masalah lappy aku je sebenarnya -__- and ejaan heng tu patutnya hang. tapi satgi hang ingat hang pulak kan. haha and tweetdeck nie boleh tambah berapa banyak column yg hang nak. tu yang best tu haha senang aku nak tengok org tu online ke tak hewhew

7) twitter ada trending ! trending yg kau boleh main2 reka ayat after/before trending tersebut. mmg mcm2 jenis trending. trending nama pun ada. masalahnye nama yg trending2 tu bukannya femes pun, bajet je ~ *tetiba hahaha kat facebook pun ada yg bajet nak buat trending. dah lah panjang, susah nak baca plak tu. contoh : #Akutakfahamlahkenapadiasanggupbuatakumacamniehmmm

yang tak best nya pasal twitter adalah ...

1) huruf dia. berhargaaaaaaa. 140 char jer yang dibenarkan. unless kau pakai apps ape ntah yg boleh over limit 140 char. kadang2 geram jugak bila kita tweet, terlebih 140. delete, delete, delete, terlebih jugak. last2 delete semua. tak jadi tweet -___-

2) twitter jd tak best bila tweet tu dikopipes sejibik sejibon dengan org lain punya tweet. lepas tu mengaku tweet tu tweet dia yg punya. haihhh teringin sangat nak jadi tweetfamous agaknye ...

3) follow unfollow follow unfollow follow unfollow ... org2 yang sebegini sebenarnya perlukan perhatian je. kesian laaa kat diorang, tak cukup followers. kan ?

*kau follow aku, aku follow back. 2 bulan kemudian, kau unfollow aku, aku unfollow back. simple*

sememangnya aku mengaku, aku susah nak tinggalkan twitter. sehari tak tweet, rasa nak menggelupur haha maybe sebab dah terbiasa kot. cuti after matrik dulu bapraknye lama, dok rumah tak keje, mmg online je lah. so bila dah biasa, mcm tu lah ... facebook aku tak kisah lagi (padahal facebook lg penting sbb byk pengumuman dibuat kat group -__-)

dengar2 twitter sekarang dah over capacity. haihhhh mmg silap laa aku suruh member2 semua buat twitter hahahaha *pentingkan diri*

kalau tgh berassignment, boleh jer bertwitter skali. but minimize your tweets. or don't tweet at all. just stare at timeline and watch them tweeting lol can you ? :p

last but not least, bukan nak promote ke apa. tapi kalau dah kau ada twitter, tak salah kita follow memollow wakakakaka follow me and i'll follow back ;)

aku bukanlah tweetfamous, malah aku juga bukanlah org yg mengejar populariti. ohhh jauh sekali. aku cuma suka bertweeting, suka berkawan, suka menggila, suka stalk orang, suka ajak kau sama2 gila dengan aku wakakaka 

dah nak maghrib, assalamualaikum. thanks baca !! 

No comments:

Post a Comment