Pages

Thursday 28 March 2013

Mimpi Yang Indah

Semesta alam ini menjadi pelajaran manusia, di mana sebahagian hati mereka bagaikan batu.

Malam yang datang begitu cepat, kegelapannya yang akan dibawa oleh bulan.

Hilang segala bintang dan yang tinggal hanya sebuah keputusasaan, kesedihan dan kegelisahan.

Aku menghidupkannya dengan zikir sehingga menjadi indah.

Dan aku melihatnya terus tumbuh dan berkembang.

Wahai malam, panjanglah sesuka hatimu di atas pintu keimanan yang beriringan.

Antara aku dan engkau ada bintang yang tertawa dalam wajah manisnya.

Antara aku dan engkau ada lilin yang menyala, yang minyaknya dari bintang-bintang malam.

Antara aku dan engkau ada ajakan yang terus bangkit, seperti panah.

Dan kegelapan semakin memadam.

Wahai malam, jika engkau membuat orang-orang yang putus asa menjadi malang, maka mereka sabar akan menjadi bahagia denganmu.

Aku mempunyai keyakinan, jika engkau sabar, maka akan bersolek dalam fikiranmu tentang pemandangan.

Wahai malam, jadilah laut yang tanpa tepi.

Maka yang akan menjadi sampanku ialah ayat dan surah.

....


No comments:

Post a Comment