Pages

Friday 8 February 2013

nak berubah ? senang.

senang je nak berubah. bukan susah mana pun. serius.

banyak orang kata "Aku nak berubah." pusing sana pusing sini, still buat benda sama gak. 

taubat ? solat sunat taubat je tak cukup. taubat jugak memerlukan kita untuk menunaikan syarat-syarat taubat.

apa syarat-syarat taubat ?

*baru nak selak buku*

berhenti, menyesal, berazam takkan melakukan dosa tu dah.

Rasulullah s.a.w bersabda :
"Setiap anak Adam (manusia) mempunyai salah (dosa), dan sebaik-baik orang yang bersalah adalah mereka yang bertaubat." (Hadis Riwayat At-Tirmidzi)

kita nak berubah, tak perlu kecoh-kecoh. tak perlu update kat facebook sepanjang masa "Aku nak berubah." tak perlu update twitter sepanjang masa "Aku nak berubah." tak perlu bagi tahu semua orang "Aku nak berubah." kalau hakikatnya, kita still buat benda yang sama.

bukankah Islam mengajar kita supaya tidak menunjuk-nunjuk dengan kebaikan yang kita nak buat ? :)

tepuk dada, tanya iman. berapa besar pahala kita nak buat. berapa padu jiwa kita nak bersiap untuk akhirat. berapa semangat kita nak kejar syurga Allah ?

perkongsian dengan menunjuk-nunjuk, itu beza sama sekali. perkongsian itu bagus, saling ingat-mengingati antara satu sama lain. menunjuk-nunjuk tu bila kita mengharapkan pujian lepas buat kebaikan.

pilih lah, nak malaikat kiri ke malaikat kanan yang mencatat ? :)

semua orang buat salah, tinggal sedar atau tak, tinggal mau taubat atau tak. aku nie pun bukanlah baik sangat.


No comments:

Post a Comment