Pages

Thursday 3 May 2012

jangan main dengan api

assalamualaikum... ;)


haaaa tengok tajuk tu, mesti teringat dulu masa zaman kecik2... kalau korang tak, aku ya... aku masa kecik2 selalu sangat main dengan api...bila mak aku bakar sampah kat belakang rumah, aku amik ranting2 kecik, aku nyalakan... best wo maen api... tp mcm biasa lah, mak aku mesti bising...


mak : heyyy Ya Allah budak nie...dah brape kali oghang habaq jgn dok main api...ketegaq naa... nanti sat... (keluarkan hanger baju)
aku : hehehehe (terus tinggal ranting2 tu, lariiiiiiiii hahaha)


last2 mak aku tak bg maen api, aku pi maen ayaq...kui3 tau tak ayaq tu apa ? air daa... haish.. maen air pun best gak sebab sejuk...maen sabun Ya Allah lagi lah best...hahahaha... haihhh teringat zaman kanak2ku... sekarang dah tua...hmm


kenapa tajuk post kali nie, jgn main dengan api ? sebab, baru sekarang aku faham maksud sebenar peribahasa nie...eh, peribahasa kew ? hahah lantak lah ape pun kan... api tu panas...jgn main dengan api tu maksudnya jangan dekat dengan benda yang panas... betul tak ? hahaha merepek lah kau azani...


hmmm...sebenarnya hati aku tengah panas... okay sekarang bayangkan aku nie api... apiazani... pergh sedap pulok nama...haha tadi ade budak kecik dua ekor dok maen dekat2 ngan aku...heyyy rasa nak sambar jer... tp aku nie api yg tak brape nak panas...api oren gitu...haha belum biru lagi..hmm actually aku taktau api mana lagi panas, biru ke merah ke oren...bhahaha forget it =.="


okay sambung balik...tadi budak2 tu maen dekat2 ngan aku...aku mmg rasa nak sambar, tp bila pk balik, kang dye amik air, padamkan aku lagi payah...haha mati terus...paham tak ? mesti tak paham an... kalau tak paham, malam nie sebelum tido, spend masa sikit fikir apa yang aku merapu nie...jangan harap aku nak bg jawapan...hahah


orang kata kalau kita tengah marah, perkara terbaik yang kita boleh lakukan untuk meredakan kemarahan adalah :
1) jika sedang berdiri, duduk
2) jika sedang duduk, baring
3) ambil wuduk, buat solat sunat


haihh...betul lah tu... aku nie jarang marah...tp kalau dah marah skali tu, memang letup lah... sebab aku nie jenis malas nak fikir...well, moto hidup aku, kriss...bhahaha takde kene ngena...maksud aku, motto hidup aku, kita dah sama2 besar, sama2 boleh fikir mana yang baik, mana yang buruk... selalunya marah nie dikaitkan dengan sifat sabar...kalau kau seorang yang sabar, inshaAllah kau susah nak marah...


sebaliknya, kalau kau asyik tak sabar jer, memang darah kau naik turun lah... aku pernah jumpa sorang laki yang sifat marahnya, Ya Allah..terlalu tinggi... sangat tak sabar dan panas baran...tp aku takleh lah nak mention kat sini nama dye...haha sape nak tau, IM aku kat fesbuk pui :P


kalau perempuan, emosi diorang akan naik turun waktu diorang tengah period...yess, serius...tp ade jugak, yang belum period tp emo tak pasal2...haha aku kadang2 la :P


haaa kau tengok budak tuu...kemaennnn lagi dye...kecik2 dah pandai maen api... yang bapak ke abang dye ntah nie, pun mcm budak2...(kalau pemilik gambo nie tau, mampus aku) HAHA maaf yer bang, bagi contoh jer...hehhehe


ye..berbalik kepada cerita...memang tadi aku marah...tp sekarang aku dah reda... sebab apa ? sebab aku tgh baring...hahaha betul la teori kat atas tuh...boleh tak bayangkan mcm mana aku ber-blogging sambil berbaring...hewhewhew teror lah... erkkk -,-


haihh...letih pulak rasanya bercakap banyak2 nie... sape suruh ckap ek...haha weyy actually aku menaip jer pun...kau tak dengar pun suara aku... kalau kau nak bising, sapa suruh baca...kui3... kepada dua orang budak kecik tadi, aku dah maafkan dah pun korang...hehe sebab korang adik beradik aku gak ;) (mcm lah dorang nampak ape aku tulis nie...ntah2 nak tegur aku pun takut dah) haha sorry laa...naseb kau lah dpat kakak yang garang mcm nie..kui3

P/S : panas2 mcm nie, makan aiskrim pun okay gak...sape nak join ? jommm !! aku belanja...hahaha tatatata tititititi tututututu :)

No comments:

Post a Comment